Hvor kan jeg trygt plassere min alkeholiserte samboer

vinflaske og -glassEtter et samboerforhold på snart 25 år, 2 barn en voksen og en ungdom, er min tålmodighet forbi. Ønsker å bryte forhold, men føler fortsatt ansvar, vet vel at det kommer til å gå rett til hel…. med henne om jeg hiver henne ut. Hvor kan jeg trygt plassere henne? Hun har et rehab oppphold bak seg, som så ut til å gå bra, men det ble ikke realiteten. Mvh. Frustrert

Mann, 49 år fra Hordaland
Hvis det er slik at din samboer trenger behandling for et alkoholproblem, er det slik at denne hjelpen må hun selv ønske, og søke. Via sin fastlege kan hun få henvisning til et behandlingssted, enten det er poliklinisk eller innleggelse. Ved å gå inn på www.frittsykehusvalg.no , kan dere se hva slags behandling som finnes der dere bor, og ventelister. Så ditt spørsmål om hvor du trygt kan plassere henne blir litt vanskelig å svare på, da det ligger litt tvang i spørsmålet ditt. Dere kan også ringe til Fritt Sykehusvalg på 800 41 004 og snakke med en pasientrådgiver om hennes rettigheter, hvor det er best for henne å søke seg inn osv.
For din egen del, hvis og når du ev. måtte føle behov for det, kan det kanskje være nyttig å  ta en prat med Stiftelsen Bergensklinikkene. De tilbyr hjelp og veiledning til pårørende av rusmiddelavhengige. Du finner mer informasjon om dette tilbudet her.