Hva kan vi gjøre?

Hei, har en bror på 26 år som tar narkotika. Hans adferd er ødeleggende for hele familien, og hans sinne er grunn til både knuste dører og kjørl, og har ofte gjort meg redd. Jeg lurer på om det er mulig å få ham tvangsinnlagt?
Han har ikke halisunasjoner, men har en farlig atferd.. Hvis ikke det er mulig hva kan vi gjøre, er det noen vi kan ta kontakt med? Han er selv ikke interesert i å slutte med narkotika å ei heller å snakke med oss.

Kvinne, 22 år fra Rogaland
Når det gjelder tvangsinnleggelse skjer det kun hvis vedkommende er til fare for sitt eget, eller andres liv. Denne vurderingen må gjøres av fastlegen, eller en lege på legevakten. Oppstår det en situasjon igjen som er truende for dere, vil vi anbefale dere å kontakte politiet og be dem om hjelp til å ev. kjøre han til legevakten.
Det er alltid godt å ha noen å prate med når man lever under slike forhold. Veiledningssenteret for pårørende er et sted dere kan kontakte, les mer om det her. Dere kan også ta kontakt med LMS, landsforbundet mot stoffmisbruk. De har pårørende grupper, der kan dere treffe andre som har levd, eller lever under liknende forhold. Mange synes det er godt å prate med noen som er i liknende situasjon, og man kan få råd og tips også. AL-anon er et annet sted som har samtale grupper, les mer her.