Frukttobakk i norge.

paragraf_litenDet selges frukttobakk mange steder i norge. Men er det egentlig lovlig? For jeg pleier å kjøpe pakker fra utenlandske butikker, men jeg hadde tenkt til å bestille fra Internett. Blir pakken jeg bestiller tatt fra meg, siden det ikke er lov?

Mann, 19 år fra Vestfold
Frukttobakk  blir rammet av Forskrift om forbud mot nye tobakks- og nikotinprodukter § 2: «Det er forbudt å produsere, føre inn i Norge, omsette eller overlate til andre nye former for tobakks- og nikotinholdige produkter.» Dette produktet er altså både ulovlig å selge i Norge og ha med seg inn i landet, f. eks. på fly. Det kan godt være at dette blir stoppet i tollen dersom du bestiller via internet.
For øvrig pleier vi å henvise til Røyketelefonen (800 400 85, mandag – fredag kl. 09.00 – 18.00) når det gjelder spørsmål om tobakk og tobakksprodukter.