Dere sier feilaktig at marihuana er genmanipulert

utropstegnHei I et spørsmål dere har besvart på Ung.no sier dere feilaktig at det er kommet genmanipulert marihuana på markedet. De sterke variantene av marihuana er laget gjennom selektivt utvalg, ikke genmanipulasjon. Selektivt utvalg er en teknikk som har blitt brukt i årtusener. Genmanipulasjon er noe helt annet, og er ikke benyttet i forhold til cannabis. Hvorfor oppgir dere feilaktig informasjon? Dere burde rette dette, da «genmanipulert» høres skremmende ut, og da det i tillegg ødelegger deres troverdighet siden ungdommen vil finne ut fra reformbevelgelsen at det ikke medfører faktuell riktighet. Refererer til dette: https://www.ung.no/oss/rusmidler/hasj/55370.html Forøvrig håper jeg dere har sluttet å spre skremselsløgnen om at cannabis hoper seg opp i fettet og påvirker deg over tid, og at det fører til sterkere stoffer.

Mann, 30 år fra Oslo
Takk for tilbakemelding!
Vi beklager å ha brukt ordet genmanipulert. I de senere år har man sett en ny dyrkningsmåte, som har sitt opphav i Nederland, som har frembrakt cannabisplanter med et spesielt høyt innhold av thc. Dette gjøres ved å bruke metoder som er utviklet for kommersiell dyrking av nyttevekster, og som gir maksimalt utbytte over kort tid. Man bruker enten frø eller avleggere av planter med spesielt gode genetiske egenskaper.
Og når det gjelder virkningen av cannabis i kroppen, er det godt dokumentert at det KAN ha negative konsekvenser for brukeren, både fysisk og psykisk. Mer om dette kan du lese HER.Thc er fettløselig, og binder seg derfor til fettvev i kroppen. Ved jevnlig og hyppig bruk vil det lagre seg metabolitter, omdanninsstoffer fra thc, i kroppen, og det er derfor cannabisprodukter kan spores i urin mye lenger enn andre stoffer.
Vi kan ikke huske å ha på stått at cannabis fører til sterkere stoffer. Det er noen forskere som mener det, mens andre er uenige.