Bekymret søster

amfetamin_litenHei. Har nylig fått vite at min søster ikke bare holder seg til hasj lengre, men nå også amfetamin. Mitt spørsmål handler om hennes psykiske tilstand under en amfetaminrus. Hun har over lengre tid hatt dårlig selvtillitt og hatt suicidalforsøk ett par ganger. Det kunne se ut av disse forsøkene at det heller var et rop om hjelp. Det jeg lurer på er om denne rusen kan få henne til å forsøke dette på nytt uten at hun egentlig mener det og ikke ville ha gjort det i edru tilstand. Er det mulig å lage avtale med politiet at man kan komme å få teste urin om hun avgir urinprøve?

Kvinne, 26 år fra Nordland
Langvarig amfetaminbruk kan bli ledsaget av depresjoner og psykotiske tilstander. Konsekvenser av bruk og endret sinnstilstand kan derfor øke faren  for selvmord. Hvis din søster har vært plaget av depresjoner kan amfetaminbruken forsterke disse følelsene. Det er vanskelig å være pårørende i en slik situasjon, men det finnes hjelp å få for din søster hvis hun er klar for det, og ønsker det. Ruspoliklinikker (RUPO) kan være bra steder å henvende seg,  her finner du informasjon om hvor nærmeste poliklinikk er for henne. For å få behandling trenger hun en henvisning fra fastlegen eller en Ruskonsulent hos NAV. Fastlegen er også stedet å henvende seg når det gjelder urinprøver og hun må akseptere en slik ordning. Urinprøver alene løser ikke så mye, det vil bare kunne avkrefte eller bekrefte bruk, men for å få til en endring er det som regel hjelp på flere plan som må til. Det finnes også steder hvor du som kan pårørende kan henvende deg. Veiledningssentret  for pårørende i Nord-Norge gir råd og veiledning, mer informasjon om de finner du her.