Avhengig av sex/porno

Hei, jeg tror jeg har en sex og/eller pornoavhengighet. Jeg er klar over at det er omdiskutert hvorvidt slike avhengigheter faktisk er avhengighet eller om det heller er varianter av depresjoner, bipolar lidelse eller andre psykiske lidelser.
Selv vil jeg anta at mitt problem ligger innenfor dobbeldiagnose-området. Det er uaktuelt å snakke ut om dette med min fastlege. Men jeg tror likevel jeg trenger nokså omfattende terapi, hvis ikke kan dette gå ganske dårlig. Dette nettstedet er et av de få lavterskeltjenestene jeg har funnet, selv om det antakelig ikke er her det finnes mest kompetanse på dette. Jeg er en ressurssterk person, men med plager og tvangsmessig atferd som hindrer meg i å nå mitt potensial og som gir meg dårlig livskvalitet. For ikke å snakke om trøbbel i nære relasjoner. Utfra det jeg kan og har lest om rusavhengighet er det mange fellestrekk med mitt atferdsmønster og bruk av rusmidler. Spesielt gjelder dette perspektiver hentet fra addictologi, men det er vel en ikke helt stueren disiplin i norge? Jeg synes det er vanskelig å finne ut av hvor jeg bør henvende meg og hvordan jeg skal gå frem for å ha håp om å få den hjelpen jeg trenger. Aller helst ønsker jeg et tilbud som dekkes av folketrygden og som kan kombineres med heltids jobb. Håper det er noen på denne tjenesten som kan gi meg noen råd om veien videre.

Mann, 26 år fra Oslo
Det å oppdage at man har en avhengihet, enten det gjelder alkohol, narkotika, gambling eller sex/ pornografi kan være både vondt og skamfullt. Avhengighet til sex og pornografi er en type avhengighet man kanskje ikke har snakket like høyt om som man har om rus og gambling, noe som kanskje gjør det enda vanskeligere å innrømme det. Vi anbefaler deg å ta kontakt med en sexolog, og / eller ta kontakt med Sex and Love Addicts Anonymous. De holder til i Oslo.
Lykke til!