alkoholproblem

vinflaske og -glassJeg er en jente som sliter med og kontrollere alkohol forbruket mitt. har drukket og festet mye siden jeg var ei 14-15 år og har brukt det meste av rusmiddler. kutta bruk av partydop når jeg var 20 og har hatt noen tilbakefall, men føler at jeg har det under kontroll. da bestevenninnen min døde i 2007 begynte jeg å spise endel angstdempende/beroligende piller og drikke mer alkohol, kutta pillene for ca et år siden nå, men alkohol bruken blir bare verre og verre. har gått seg inn i en ond sirkel føles det ut som. jeg skufter unna på jobb ( klare ikke å gå på jobb når jeg er fyllesyk) og har siste par md havnet på sykehus 3 ganger pga drikkingen. når jeg først har startet så klarer jeg ikke å stoppe og drikker til jeg stuper (noe jeg dessverre alt for sjeldent gjør) ser ut til at 95% av hjernen er borte og kun de siste 5 forferdeligeste % av hjernen fortsetter å drikke til noen fysisk setter en stopper for det. forhold til venner og særlig familien er anstrengt og jeg vet jeg må nødt til å ta afære. jeg drikker med ikke stup full hverdag, men jeg tenker ofte på alkohol og drikker gjerne mellom 3-6 enheter 3 dager i uken og i helgen mye! det jeg lurer på er hvor finner jeg den beste hjelpen for meg og hvilke tiltak er de rette for noen i min situasjon? vet at jeg burde slutte å drikke helt, men innser at jeg trenger hjelp for å klare det.

Kvinne, 26 år fra Møre og Romsdal
Veldig fint at du tar tak i dette på eget initiativ. Du har jo dessuten klart å gjøre noe med andre rusproblemer du har hatt tidligere,og det er jo veldig bra. Det finnes gode tilbud for å få hjelp, blant annet Ruspoliklinikker (PUT).Mer informasjon om hvor i fylket ditt du kan henvende deg ser du på hjemmesiden til  Fritt sykehusvalg For å få henvisning til passende behandlingstilbud trenger du henvisning fra lege eller ruskonsulent på NAV.
Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer anonymt på Internettet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer. Du finner testen her, og selvhjelpsprogrammet her.
Du er også hjertelig velkommen til å ringe oss på 08588, alle dager mellom 11 og 19, for en uformell, anonym samtale om dette. Vi kan gi deg ytterligere informasjon og veiledning.
Lykke til!