Alkoholforgiftning

vinflaske og -glassHei. Jeg har et par venner i gjengen som snakker om en slags drikkekonkuranse, hvem som klarer å tømme ei flaske brennvin 37,5 – 42% fortest mulig, helst under 15 min. Er selv ingen drikker, så er ikke så inne på dette emnet, men jeg liker ikke ideen. Er ikke dette farlig? Hva er det verste, og beste som kan skje? Mvh. jente, 19 år.

Kvinne, 19 år fra Troms
Det er for å si det mildt en meget dårlig ide. Vennene dine utsetter seg for livsfare ved å prøve dette. Normalt vil en promille fra 3 ( vil kunne oppnåes av en person med normal kroppsvekt etter inntak av ca. 3/4 flaske brennevin) og oppover regnes som dødelig. Men det er betydelige forskjeller fra person til person etter hvilken toleranse som er utviklet.Viktig i denne sammenhengen er også over hvor lang tid alkoholen er inntatt. Det vil si dess kortere tidsrom dess større risiko! Her finner du mer info. om alkohol.