alkahol

I 4-5 år har vi slitt med vår svigersønn på 28 som er med vår datter på 22 år..de har en sønn på 2 år..i helga gikk det hull på byllen..datter vår greide endelig og si ifra..han drikker hver helg fredag til søndag..borte fra jobb mandager..nu innser han alvoret,og onsker hjelp..er barn av foreldre som har drukket. onsker kontakt med AA,men fant bare et landsdekkende nummer dit..ønsker antabus også..

Kvinne, 45 år fra Nordland
Din svigersønn kan søke hjelp via sin fastlege. Kanskje er et poliklinisk behandlingsopplegg for å lære å kontrollere alkoholbruken det han trenger, men da må han få en henvisning fra fastlegen sin.  Når det gjelder AA er det riktig at det landsdekkende nummeret skal brukes, for da vil han få et mobilnummer til en lokal AA-gruppe. Det er for å sikre anonymitet.
Han kan dessuten ringe Fritt sykehusvalg sin Pasientrådgivertelefon på nummer 800 41 004, for å få informasjon om rettigheter, behandlingstilbud, ventetider m.m. Han kan for øvrig finne informasjon om dette selv på Fritt sykehusvalg. Han er også hjertelig velkommen til å ringe oss på 08588, alle dager mellom 11 og 19, for en uformell, anonym samtale om dette. Vi kan gi han ytterligere informasjon og veiledning.
Tips til ting din svigersønn kan gjøre på egen hånd:
«Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer helt anonymt på Internettet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer. Du finner testen her, og selvhjelpsprogrammet her.
En begynnelse kan være å øve seg på moderasjon. Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprossent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Et hjelpemiddel noen bruker er Antabus. Når en spiser Antabus kan en ikke drikke, da blir man dårlig. Noen har fått resept på dette og har det stående i skapet til vanskelige situasjoner/dager. Ingen trenger å få vite om det, hvis du synes det er flaut. Her kan du søke opp og lese om Antabus.
8. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Lykke til!