16-åring tatt med marijuana

cannabis Sønnen min på 16 ble nylig tatt av politiet med mariujana. Han har gått med på å skrive under på urinprøvekontrakt. Den håper jeg vi kan kommer raskt i gang med. Han innrømmer å ha brukt dette jevnlig det siste året – noe som er skremmende å tenke på Jeg lurer på hva jeg kan forvente av hjelp fra politi og barnevern (som automatisk blir koblet inn)? Hva blir konsekvensene fra det offentlige dersom han avlegger en positiv prøve underveis? Prøver å finne alternativer til miljø som kan få ham på bedre tanker – det er helt klart at hans syn på marijuna er helt motsatt av mitt, men jeg klarer ikke å nå frem til ham Skal i møte med politiet neste uke, men håper å få noen knagger å henge ting på før den tid

Kvinne, 44 år fra Oslo
Dersom din sønn fungerer bra sosialt, på skolen ol., kan det godt tenkes at han klarer å skjerpe seg ved hjelp av mer oppmerksomhet og kontroll, som jo blir resultatet av at han nå ble tatt av politiet. Du skriver ikke noe om hvem han har skrevet denne kontrakten med, men er det politiets forebyggingsgruppe e.l. er det store sjanser for at det går bra. Dersom han leverer positive prøver i kontraktsperioden og hva slags sanksjoner han vil få, avhenger av hva som er avtalt i kontrakten. Er rus et mer omfattende problem for sønnen din, som da også vil ha innvirkning på skole og sosiale realsjoner, har barnevernstjenesten plikt til å yte hjelp. I Lov om barneverntjenester kan du lese mer om barneverntjenesten oppgaver overfor barn og unge under 18 år.
våre faktasider om rus kan du lese om cannabis (hasj og marihuana), og i rubrikken for voksne er det råd om hvordan forholde seg til dette. Spesielt vil vel kanskje artikkelen «Hvordan snakke med noen om deres cannabisproblem» være aktuell for deg.
Dersom du har du har behov for noen å snakke med før møtet med politiet, er du velkommen til å ringe oss på 08588.