«Motgift» mot Antabus?

vinflaske og -glassHei! Jeg har gått på Antabus siden oktober måned, og det har jeg tenkt å fortsette med i hverdagen. Nå nærmer i midlertid julen og nyttårshelgen seg, og i de settingene jeg beveger meg i den forbindelse har jeg greid å nyte alkohol med måte, og det vil jeg også gjøre i år. Det vil også komme andre anledninger framover, hvor jeg velger å nyte alkohol. Jeg lurer derfor på om det finnes en «motgift» man kan ta selv om man har tatt Antabus den dagen, eller er det å holde opp et visst antall dager som er tingen?

Kvinne, 53 år fra Buskerud
Vi er generelt tilbakeholdende med å gi opplysninger som kan virke som oppfordring og/eller opplæring i forhold til å bruke rusmidler. Men så vidt vi vet finnes ikke noen «motgift» man kan ta mot Antabus. Den eneste løsningen her, er nok å vente til virkningen av Antabus går ut av systemet. Vi anbefaler deg å snakke med foreskrivende lege om hvor lenge du bør vente. Dette varierer ganske mye fra person til person, og ut fra hvor lenge man har gått på Antabus.