prosjekt

rustlf-logo 75x67Vi har et prosjekt på skolen om rus og vi lurte på om hvilke stoffer som er vanligest og hvordan man får tak i det.

Mann, 12 år fra Møre og Romsdal
Det mest brukte rusmiddelet  i Norge er alkohol. Av de illegale stoffene er det cannabis (hasj, mariuhana) som brukes mest. SIRUS (Statens institutt for rusmiddelforskning) har mye statistikk på dette. Mer informasjon om det finner du her. Når det gjelder spørsmålet om hvordan man får tak i rusmidler foreligger det nok ingen statistikk på det, men det skjer på mange forskjellige måter. Alt fra at alkohol som et legalt (lovlig) rusmiddel blir kjøpt i butikk og på vinmonopol, til at illegale (ulovlige) rusmidler blir kjøpt på gata og av venner og bekjente.