prislappen på blodprøve analyse

rustlf-logo 75x67Hva koster det og hvordan kan man få gjennomført å blodprøver for å avdekke rusmisbruk? Vet att det å ta urinprøver er enklere, men er helt utelukket!

Mann, 36 år fra Vestfold
Hva blodprøver koster å ta vil nok variere. Du kan snakke med en lege om å få rekvisisjon til å gå på et laboratorium å ta prøver. Trolig vil det koste under hundrelappen for hver prøve. Du kan snakke med et laboratorium for å finne det ut. Ring for eksempel til Fürst medisinske laboratorium i Oslo og spør dem, nummeret dit er 22 90 95 00.
Vi vil forøvrig gjøre deg oppmerksom på at blodprøver kun brukes for å avdekke hvorvidt en person er påvirket der og da. Eksempel på en slik situasjon er mistanke om bilkjøring i ruset tilstand. Prøver for å avdekke rusmisbruk er noe annet, og her brukes stort sett alltid urinprøver. Dette fordi stoffene vises lengre og bruk er lettere å avdekke på denne måten.