Piller og alkohol

Hei! De siste 6 månedene har jeg slitt med sterke depresjoner pga et forhold som gikk skeis. Det ble etterhvert så ille at jeg bare ville bort og vekk fra alt, noe som igjen førte til at jeg begynte og drikke svært mye!
Jeg unnskylder meg ovenfor meg selv og mine nærmeste venner med at det er for og få vekk smertene, mens i virkeligheten vil jeg bare ikke tenke klart! For en stund tilbake tok jeg det også et hakk lenger, der jeg tok masse smertestillende hele dagen(400mg reseptbelagt etellerannet) før jeg dro ut og drakk meg sanseløs…Dette førte til at jeg i etterkant har fått ødelagt pusten… Jeg klarer ikke og puste skikkelig, kan ikke stå på trange områder uten og miste pusten og føle at jeg skal svime av…er kortpustet til tusen og noen ganger føles det ut som jeg blir kvalt.. Spørsmålet mitt er rett og slett: Kan alkohol og pillebruken ha noe med dette og gjøre?Og i så fall hvorfor? Det er uaktuelt at jeg snakker åpent om noen med dette, så takk for all hjelp jeg kan få her!

Kvinne, 19 år fra Akershus
Det høres ikke ut som du har hatt det så lett i det siste. Vi håper du har noen rundt deg som du etterhvert klarer og vil betro deg til. Det er vanskelig å gå med så mye smerte alene over tid. Så langt vi kjenner til, er det å bli kortpustet ikke en vanlig bivirkning etter å hatt en overdose på piller og alkohol. Grunnen til at du opplever det, kan vi ikke si noe sikkert om. Det vi vet er at angstreaksjoner kan føre til at kroppen reagerer med å bli kortpustet. Angst kan komme som en bivirkning etter mye alkoholbruk og pillebruk.
> Les mer om piller, benzodiazepiner.
> Les mer om alkohol
> Hva er angst
> Unghelse