Narkotest

rustlf-logo 75x67Hei. Vi har en 15 åring i huset som vi har tatt for utprøving og bruk av Ritalin og Alza 54. Finnes det en sikker test for bruk til å etterkontrolere at han holder seg borte fra dette? Jeg spurte på apoteket, men ingen kunne svare på det.

Mann, 33 år fra Hedmark
Noen apotek selger tester til hjemmebruk, men ikke alle. Det går også an å kjøpe hurtigtester over Internett.
Hurtigtester gir i løpet av få minutter svar på om testmaterialet inneholder et rusmiddel eller ikke. I en artikkel i Tidsskrift for Den norske lægeforening er det beskrevet fordeler og ulemper ved bruk av slike tester for å påvise rusmidler i urin.
Leger og helsestasjoner kan også være behjelpelig i forhold til urinprøvetaking. En mulighet er derfor å inngå et samarbeid med fastlege, eller helsesøter, som også kan bistå med å følge han opp. De må vanligvis sende prøven inn til et laboratorie som står for gjennomføringen av selve analysen, men denne metoden er sikrere enn hurtigtester. De har dessuten mulighet for å henvise til andre tiltak, hvis det viser seg at dette er nødvendig.