Misbruk av smertestillende

Hei. Jeg har som regel verdens beste mamma. Hun er 48 år gammel. Som oftest er hun super intelligent, smart, omtenksom, kommer alltid med kjappe tilbakemeldinger og kommentarer og vi har et veldig godt forhold. Men andre dager er mamma annerledes.
Det er akkurat som om hun ikke er tilstedet. Hun er sløv i øynene, sier det samme om og om igjen akkurat som hun har glemt det hun nettopp har sagt. Hun er ikke lenger den super intelligente mammaen som hun vanligvis er. De dagene er hun helt fjern. Akkurat som om lyset er på men det er ingen hjemme. Når hun sover når hun har sånne dager så snakker hun i søvne og plutselig sier ting som ikke betyr noen ting. En gang jeg sov så våknet jeg av at hun hadde tatt feil av toalettet og kjøkkenet, men hun husket ingenting dagen etterpå fordi hun hadde hatt en sånn dag. Spesielt i juletider har hun mange fler dager hvor hun er fjern og er helt borte. Jeg vet at dette kanskje ikke virker veldig uvanlig eller spesielt, men min mor har ikke jobbet på mange mange år. Jeg vet også at hun tar mye smertestillende og er kanskje redd for at overdreven bruk av smertestillende har ført til at hun blir fjern og ikke tilstedet, men det er bare en teori. Hun har ikke jobbet på mange mange år. Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med dette. Hva betyr det at hun blir sånn? Hun har fått sånne dager helt siden jeg kan huske men de siste månedene har det vært verre og de dagene har kommet oftere. Er det en slags depresjon? Setter utrolig stor pris på svar og hjelp 🙂

Kvinne, 19 år fra Oslo
Det er vanskelig å si noe sikkert om hva årsaken til forandringen i mors væremåte skyldes.  At din mor blir fjern, og er lite tilstede i enkelte perioder, kan tyde på at hun misbruker medisiner. Du sier ingenting om hvilke medisiner hun bruker, men det er flere typer som kan misbrukes for å ruse seg. Virkning av rusen kan medføre sløvhet, fjern og sløret i blikket, bevegelsene blir tregere, snakker og oppfatter ting som blir sagt tregere, og hukommelsen kan bli dårligere. Du spør om hun er deprimert, det kan hun være, men det kan vi ikke si noe om.
Kanskje du kan prøve å prate med din mor om dette når hun er den smarte og intelligente kvinnen som du kjenner henne som. Fortell henne hva som bekymrer deg og hvorfor det bekymrer deg. Synes du det er vanskelig å prate med moren din om dette er det kanskje noen andre voksne du kan prate med. Kanskje du har en far, tante, onkel, helsesøster eller en utekontakt du kan fortelle dette til? Du kan også ta kontakt med helsestasjonen for ungdom hvis du har spørsmål til type medisiner din mor bruker. Der kan du også få mer informasjon om forandring i personlighet som kan oppstå ved bruk av medisiner, og konsekvenser av høyt forbruk som kanskje har gått over til å bli til misbruk. Hvis din mor har blitt avhengig av piller/medisiner kan hun også få hjelp til å slutte hvis hun ikke klarer det på egenhånd.
> les mer om benzodiazepiner (piller)