Kokain og skader

kokainHei. Prøvde kokain for første gang for et par måneder siden og gjentok dette 3-4 ganger etterpå iløpet av en to-ukersperiode. Tok ganske mye de gangene jeg tok det, men det stoppet seg selv etterhvert med tett nese. Sluttet for kanskje 1,5 måned siden og ikke rørt det siden, men har slitt med rennende nese og en kjemisk lukt/smak i ettertid. Lurer på om det har noen sammenheng og om dette vil gi seg etterhvert? Synes det er litt vanskelig å vite nå som det er så kaldt ute – kan jo være en forkjølelse som sitter i.

Mann, 40 år fra Akershus
Ut i fra spørsmålet ditt må vi anta at du sniffet/snortet kokain. Når kokain sniffes inn gjennom nesen virker den nærmest etsende på slimhinnene i nesene.  Etter selv kort tid kan derfor sniffing av kokain gi rennende nese, og eksem ved neseborene kan forekomme. Hvor lang tid det vil ta før kroppen restituerer seg etter bruk vil variere. Kokain som selges illegalt kan ha mange forskjellige tilsetningstoffer, noen stoffer vil kunne gi mer skade enn andre. Det kan være individuelle forskjeller i forhold til hvordan kroppen reagerer på de ulike stoffene. Derfor kan det være at du fortsatt plages med bivirkninger av kokain, og at du må gi det litt mer tid. Men, som du også skriver, kan det være en forkjølelse som gir symptomene. Det er ikke uvanlig å få en kjemisk eller mettallignende smak og lukt ved forkjølelse. Hvis du ikke blir bedre i løpet av noen uker bør du kontakte fastlegen for å få undersøkt slimhinnene. Hvis du vil lese mer om bruk av kokain og skader det gir kan du klikke her.