Julefyll og andre boller

cannabisBare ut av ren nyskjerrighet vil jeg gjerne spørre. Nå som juletider er i gang er det nok mange ungdommer som er ute og drikker og blir sendt til sykehuset og må pumpes. Jeg har lest på denne bloggen (https://www.vargas12.com/2010/12/for-mange-shots-kan-vaere-dodlig/) og vet selv(tatt fra kilder) at 600 TUSEN europeere dør hvert år av alkohol, og syns det er spinnvilt at det egentlig er lov, og cannabis ikke er, da det har vært null dødsfall i historien som er direkte linket til cannabis. Det jeg da lurer på er om hva deres synspunkt på rusinfo.no er. Ville ikke verden vært et bedre sted uten så mye vold under alkoholrus og dødsfall av alkoholforgiftning hvis man hadde lagt ut et harmløst alternativ som cannabis?

Mann, 18 år fra Buskerud
Gode betraktninger du har om hvor farlig og skadelig bruk av alkohol kan være. Verden hadde nok vært et bedre sted uten så mye vold under alkoholrus, med færre dødsfall av alkoholforgiftning osv. Når det gjelder bruk av cannabis er det ikke kjent at en for høy dose gir dødlig utfall. Men at   cannabis er et harmløst alternativ, som du sier, kan diskuteres. Og hvorvidt det burde anbefales som et alternativ, ønsker vi ikke å ta stilling til.
Og, skader ved bruk av rusmidler kan ikke bare måles i dødlighet. Hor mye som brukes og hvor ofte det brukes, sårbarhet, individuelle forskjeller har betydning for skader som oppstår. Selv om ikke cannabis er dødlig, vil høyt forbruk over tid  for disponerte personer kunne gi dårlig hukommelse, depresjoner, psykoser, schizofreni og andre psykiske lidelser.