hvor farlig er marijuana

cannabisHvor farlig er marijuana? hva er sjansen for at en person som bruker det hver måned eller hver helg blir avhengig og går på tyngre stoffer?

Mann, 20 år fra Oslo
Det er vanskelig å si noe sikkert om hvor farlig bruk av marijuana er fordi det er store individuelle forskjeller, og det varierer også etter omstendighetene. Bruk hver helg og i temmelig store mengder, kan nok være skadelig. Det vil kunne påvirke den psykiske helsen, kognitive ferdigheter kan bli redusert, hukommelsen blir dårlig og noen vil også bli deprimert. Noen er disponert for og/eller har en sårbarhet for psykiske lidelser, for dem kan et lite omfattende bruk utløse latente psykiske lidelser som schizofreni o.l. Sjansen for avhengighet øker med opplevelsen av å like rusen. Ofte vil det medfører at rusen brukes hyppigere og i større mengder. Dette kan du lese mer om på våre nettsider. Der finner du artikler om de ulike stoffene og om avhengighet.
Sjansen for at en person går over på tyngre stoffer øker ved bruk av cannabis (hasj og marihuana). Men det er helt klart at kun et mindretall av de som har brukt cannabis går over på tyngre stoffer, selv om de aller fleste som bruker tunge stoffer har prøvd cannabis. Det er ikke selve cannabis-stoffet i seg selv som øker sjansen, men det er nok heller miljøet man vanker i som gjerne øker sjansen for å komme i kontakt med andre og tyngre stoffer. Slik sett er det ikke stoffet cannabis som fører til økt sjanse for bruk av tyngre stoffer. I denne sammenheng anbefaler vi deg artikkelen «Leder hasj til tyngre stoffer?» som er skrevet av forsker Anne Line Bretteville-Jensen ved SI RUS.