Foreldre

vinflaske og -glassHei, Jeg trenger litt tips og hjelp til hvordan jeg kan ta dette opp hjemme. Det hele startet med at jeg la merke til at moren min drakk veldig ofte alkohol, hun er en liten dame, som også på den tiden gikk på noen ganske sterke smertestillende som gjorde at det ikke tok lang tid før man merket at hun var påvirket av alkohol. Etter jeg tok opp dette med henne flere ganger, og alle i familien laget en intern avtale at alkohol kun skulle konsumeres i helgene. Etter dette har det ikke vært noe problem med moren min, men det blir gradvis et større problem med faren min. Han drikker hver eneste kveld, uavhengig av hva han skal dagen etterpå. Han er ikke en liten mann, så det skal jo en god del til før han begynner å snøvle og før man merker alkoholinntaket. Avtalen i familien om å kun drikke alkohol i helgene har tydeligvis opphørt, og han har drukket alkohol hver kveld sammenhengende i flere måneder. Jeg har tatt opp dette med han flere ganger, det har også moren min. I begynnelsen var reaksjonen at dette skulle han stoppe med, men i det siste har reaksjonen gått over til litt sinne og det som virker som irritasjon fordi vi kommenterer det en god del. Hadde han enda kun drukket 1 glass øl så hadde det ikke vært noe å kommentere, men dette er en mann som kveld etter kveld drikker flere glass øl, flere glass vin og veldig ofte noe sterkere utover i nattetimene. Han klager også en god del over sykdom, og får jo skrevet ut antibiotika kur etter antibiotika kur, jeg føler at jeg snart må sende en bekymringsmelding til legen hans for å forklare situasjonen (hvis det i det heletatt er lov/mulig). Det sitter jo en lege her og lurer på hvorfor kurene han får aldri har noe særlig effekt, og det resulterer jo i flere undersøkelser, når faren min kunne vært ærlig og fortalt hvor mye han faktisk konsumerer i løpet av en kveld, så tror jeg legen ganske fort hadde satt foten ned for utskriving av medisiner. Hvilken måte er lurest å gå frem med dette? Han hører jo ikke på meg, uansett hvor mye jeg kommenterer det. Det neste må jo da bli å informere noen som faktisk har myndighet til å gi en negativ sanksjon som en følge av alkoholinntaket (tenker da på politiet i forbindelse med kjøring om morgenen med sikkert fortsatt høy promille, etter han da har sittet oppe til kl. 4 og drukket.). Jeg har også gått til innkjøp av en dyr promillemåler, hvor han flere ganger har målt promille på 1,4 på en tirsdagskveld. Er dette helt på jordet? Det kan vel ikke kun være min oppfatning at dette er et veldig alvorlig rusproblem?

Kvinne, 20 år fra Oslo
Takk for ditt innlegg. Det er ikke bare din oppfatning at faren din har et problem, hvis det du beskriver stemmer. I slike situasjoner er det mulig å sende en bekymringsmelding til legen hans for å forklare situasjonen. Det er kanskje  ikke det beste å begynne der, men det virker som du har prøvd å snakke med ham en del ganger. Derfor er det kanskje på tide at legen får høre noe om dette. Men en slik bekymringsmelding til legen hans vil nok ikke løse det grunnleggende problemet, nemlig drikkingen. Det virker som du har tenkt mye på dette, og først og fremst ønsker å hjelpe faren din slik at hele situasjonen i hjemmet kan bedres. Det er viktig å riktig av deg. Men det er med din far som med alle som har et rusproblem: til syvende og sist er det han selv som må ta tak i sin situasjon om han ønsker bedring. Du/dere kan være der som en hjelp og støtte for ham, men han må være – i alle fall delvis – motivert for det selv. Det er jo en grense der hvor det ikke er mer andre kan gjøre om personen ikke selv vil. Da kan det hende at man må se det an og bruke tiden på å gjøre sin egen situasjon så levelig som mulig.
Vi vil anbefale deg å ta kontakt med en av de følgende tjenestene:
• Barn av rusmisbrukere – barweb og barsnakk. Der kan du få god hjelp og informasjon. Du finner informasjon om Bar her. Du kan kontakte dem her. De har også en chat-tjeneste, den finner du her.
• Veiledningssenteret for pårørende i OsloVeiledningssenteret for pårørende er et landsdekkende, uavhengig og livssynsnøytralt senter drevet av Norske Kvinners Sanitetsforening, Oslo fylke. De tilbyr faglig veiledning for pårørende til rusmiddelavhengige. Telefon: 22993490
• RUStelefonen 08588. Du kan gjerne ringe oss for en nærmere prat om situasjonen.
Når det gjelder hvorvidt det resultatet du fikk på promilletesten er riktig, er temmelig usikkert. De testene kan være litt usikre og ikke alltid til å stole på.