for mye alkohol?

hei, jeg en en gutt på 20år, som har drukket jevnlig hver eneste helg, eller 2 dager i uken av og til, siden jeg ble 16år. alkoholmengden har økt til et temmelig mye toleranse nivå, jeg har pleid å drikke en 0.7L med 40% vodka stort sett hver eneste gang, og jeg ender opp med å ligge hver eneste søndag helt flat på sofaen, og kan ikke gjøre noe i det hele tatt. jeg trenger regelmessig, 2-3 ganger uken, og tror jeg har relativt god helse.
jeg går på høyskole, og føler litt at konsentrasjonen, og hukommelsen min begynner å svekkes litt mer i det siste, kan dette være følger av alkoholen? burde jeg ta en legesjekk?

Mann, 20 år fra Aust-Agder
Jevnlig inntak av alkohol vil virke inn på kroppen både fysisk og psykisk. Som du selv sier så har toleransen for alkohol økt og det kan virke som om det kanskje har påvirket konsentrasjon og hukommelse. Det kan være en god idè å kontakte lege og diskutere med han om det er noe du burde gjøre i den forbindelse. Skulle du ha behov for å få noe hjelp til å legge om drikkemønsteret ditt så finnes det ulike hjelpetilbud i forhold til det.
> Her og her kan du lese om alkoholens virkning i kroppen.