Ventekvote

rustlf-logo 75x67Hei. Jeg er en mann på 35 år som bor helt alene uten noe som helst av familie rundt meg, og samboer og barna har nå reist ifra meg pga mitt rusmisbruk. Situasjonen begynner å bli ganske alvorlig mht rus inntak, helse og bosituasjon.
Som sagt har jeg et relativt høyt inntak av opiater hver dag, og til dette går det med en stor mengde penger, noe som er i ferd med å gjøre meg husløs, pga manglende betalingsevne. Helsa begynner å bli ganske dårlig også pga manglende inntak av mat, og at jeg går og fryser 24/7 pga at jeg ikke fyrer her fordi jeg er redd for å ikke klare strøm regn når den kommer. Jeg er nå søkt inn på LAR- Midt, og forventer svar derfra snart. Men hva skal jeg gjøre i mellomtiden da…? Er det slik at jeg må nesten gå fullstendig til grunne før jeg kommer inn på LAR…? Hører stadig om folk i samme situasjon som får en «vente kvote» av legen sin, mens legen min sier bare at de er skeptisk til å gi meg opiater… Hva i all verden kan gjøre situasjonen verre en det den allerede er? Burde ikke også jeg ha muligheten til å kunne stå oppreist og ha muligheten til å leve tilnærmet normalt liv da? Og jeg må uansett inn på avrusning like før jeg skal på LAR uansett… Så hva burde jeg gjøre for å kunne få en slik «ventekvote» før jeg står uten tak over hodet og at situasjonen kan bli litt bedre før jeg får hjelp? Mvh T

Mann, 35 år fra Sør-Trøndelag
Som du selv nevner er det ulik praksis fra lege til lege når det gjelder utdeling av «ventekvote». Vil anbefale deg å ringe LAR for å høre hvor lang ventetiden er før søknaden din blir behandlet. Hvis du får et mer eller mindre konkret svar fra dem, fortell dette til legen din og spør igjen om mulighet for en «ventekvote».
Nå er det en gang slik at ventetiden fra man er motivert til behandling til man får behandling kan ta noe tid, noe som er en uheldig realitet. Vet det finnes et avrusingstilbud i Oslo der de også har tilbud om en motivasjonsavdeling, det er et sted man kan være i påvente av behandling. Les mer om det HER.
Lykke til!