Vennen min!

rustlf-logo 75x67Hei. Jeg har en utrolig god venn, og jeg er utrolig glad i han. Han har gjort utrolig mye for meg. For eksempel ringte han meg hver dag for å vite hvordan det gikk med meg da det nettopp hadde blitt slutt med ekskjæresten min. Vi var på grensen til å bli sammen vi også, altså jeg og denne utrolig gode vennen min. Og for rundt et år siden fant jeg ut at han røyker hasj og marihuana! Jeg blir utrolig bekymret for han, for jeg har sett noen sprøytestikk på armen hans som han ikke har hatt lyst til å forklare for meg, før jeg spurte han rett ut. Han bare trakk på skuldrene! Han røyker også, sånn vanlig røyk, men det er jeg ikke like bekymret over. Det er jo ikke livsfarlig, akkurat. Han er et år eldre enn meg, altså 16, og med tanke på at han er min gode venn føler jeg at jeg liksom må.. Tja, jeg vet ikke.. GJØRE noe. Men jeg vet ikke hva, og jeg har ikke lyst til å si i fra til noen. Broren min har også prøvd litt av hvert, og sittet inne et par ganger, men han er på avrusning nå og har det fint. Jeg klarer ikke å bli sur på vennen min heller! Han er så god å ha, og jeg vil jo hjelpe han med problemene som har gjort at han… gjør dette. Faren hans skøyt seg selv i hodet da han var tre år, og har nå en snill stefar som gjør at denne vennen min blir i familie med samboeren til pappa. Jeg er så bekymret! Vær så snill og gi meg noen tips om hva jeg kan gjøre for å hjelpe han ut av disse problemene! Hilsen frustrert jente på 15 år.

Kvinne, 15 år fra Vestfold
Det er bra at du ikke klarer å bli sur på vennen din. Noen ganger får vi ikke gjort noe, for det er ikke så lett å påvirke andre i forhold til hva slags valg de tar. Fortsett å være en god venn med han, og ta godt vare på deg selv. Prat gjerne med ham om hva du føler, om bekymringen din, og spør ham om det er noe du kan gjøre. Bra hvis du har noen voksne du kan snakke med om dette, slik at du ikke blir så alene om bekymringene dine.Vennen din kan søke hjelp hos fastlegen sin, eller helsestasjon for ungdom dersom han ønsker det. Informasjon om helsestasjonene finner du her.