Vannpipe

Er vannpipe lovlig i Norge eller er det ulovlig? Hvordan fungerer den og med hvilke konsekvenser har bruken? Er det aldersbetinget ved en eventuell anskaffelse?

Kvinne, 39 år fra Aust-Agder
Frukttobakk til vannpipe (shisha/hookah) blir rammet av Forskrift om forbud mot nye tobakks- og nikotinprodukter § 2: «Det er forbudt å produsere, føre inn i Norge, omsette eller overlate til andre nye former for tobakks- og nikotinholdige produkter.» Dette produktet er altså både ulovlig å selge i Norge og ha med seg inn i landet, f. eks. på fly.
Når det gjelder spørsmål om tobakk, -produkter og -skader kan du kontakte Røyketelefonen (800 400 85, mandag – fredag kl. 09.00 – 18.00).
Her kan du lese om helserisikoen ved bruk av vannpipe og det finns mer informasjon om vannpipe her