Utenlandstur

paragraf_litenDersom man drar på tur til for eksempel Nederland hvor marihuana er lovlig, og prøver dette. Vil man kunne bli straffet for dette når man kommer tilbake? Ved å for eksempel mått gi tisseprøve i tollen, og denne er positiv? Man har selvfølgelig ikke noe med seg:)

Kvinne, 19 år fra Hordaland
Først en liten presisering: I Nederland er salg av cannabis «ulovlig, men ikke straffbart» for utsalgssteder (såkalte «coffeeshops») som har lisens. Det betyr at loven ikke håndheves i godkjente utsalgssteder som følger visse landsomfattende regler. Besittels og «personlig bruk» av cannabis er lov under forutsetning at det er snakk om små mengder (opptil 5 gram er maks du kan kjøpe i en coffeeshop).
Det vil nok ikke bli tatt urinprøve av deg hvis du – eventuelt – skulle stanses i tollen. Uansett vil du ikke kunne bli straffet i Norge for å bruke det der. Norsk lov gjelder ikke utenfor landets grenser, så det er lovene som gjelder i landet du oppolder deg i som du må forholde deg til.
Les mer HER om cannabis og coffeeshops i Nederland.