Hei. Jeg står i en situasjon som pårørende som jeg opplever som svært alvorlig. Har flere ganger prøvd å ringe rustelefonen uten å komme gjennom. Nå ringte jeg kl 18 og fikk beskjed om at jeg var nr 1 i køen. Men etter 15 minutters ventetid sa svareren at dere «dessverre ikke kunne betjene min henvendelse på grunn av stor pågang»! Det er tre kvarter til dere stenger, og jeg er nummer 1 i køen. Dette skjønner jeg ikke. Jeg synes det er frustrerende å møte sånt i en situasjon som fra før er sårbar og vanskelig, hvor man føler seg maktesløs og ikke vet hvor man skal henvende seg. Rustelefonen er i utgangpunktet en veldig god idé, men hvis dere ikke svarer, hjelper det jo ikke stort! Hilsen fortvilet

Kvinne, 37 år fra Oslo
Det var leit å høre at du ikke fikk svar. Så vidt vi kan skjønne har du ringt i løpet av helgen. Da er vi kun én person på jobb, og det hender at noen av våre samtaler tar temmelig lang tid. Derfor kan man godt sitte en god stund i kø uten å få svar. Du er hjertelig velkommen til å ringe oss igjen, og vi håper du får svar neste gang du prøver. Et annet sted du kan ringe dersom du er pårørende er veiledningssenteret for pårørende, det er åpent fra 09.00 – 16.00, man. – fre. Hvis det skulle forekomme noe akutt alvorlig kan du også ringe legevakten.