Rullebladet

paragraf_litenJeg har en venn som har hatt politiet på rommet pga mistanke om narkotika. Personen hadde ingenting i huset eller på seg, men pisseprøven viste THC i blodet. Personen driver ikke med dop, men innrømte at den hadde prøvd å røyke hasj kvelden før. får personen bare en bot, eller kommer dette på rullebladet?

Kvinne, 20 år fra Akershus
Hvis politiet ikke fant noe narkotika hjemme hos han eller på han, vil han mest sannsynlig ikke få noen bot, selv om urinprøven viser positiv. Politet har hjemmel i loven på at de kan gi sanksjoner hvis noen er påvirket av narkotiske rusmiddel. Etter Legemiddelloven § 31, jf § 24 er det er straffbart å bruke narkotika (som ikke er ervervet lovlig). Om politiet har en positiv urinprøve kan vedkommende straffes. Normalt gis det en bot for bruk av hasj.
Når det gjelder hva som kommer på rullebladet anbefaler vi deg å lese HER.