Pinex Forte

Hei! Jeg sliter en del med hodepine, og ved hjelp av legen min på Ahus, har vi funnet ut at Pinex/Paralgin Forte er den eneste løsningen. Disse pillene inneholder Kodein, som blir omdannet til Morfin når du tabletten begynner å virke.
Dette kan gjøre deg avhengig, og jeg tror kanskje at jeg har blitt litt avhengig. Jeg begynte med disse pillene for ca 3 år siden (hvis jeg husker riktig), hvor jeg tok 1-2 tabl. 1-2 ganger i mnd. Dette har dessverre utviklet seg til mye mer de siste årene. Jeg får bare resept på 20 stk hver gang jeg er hos legen (heldigvis), men disse blir fort spist opp når jeg kommer hjem, uavhengig om jeg har hodepine eller ikke. Grunnen til all denne pilleknaskingen, er pga den deilige rusen pillene gir. Derimot, når jeg ikke har Pinex Forte i huset, har jeg ingen enorm trang/abstinenser. Jeg tok en leverblodprøve (Gamma GT), der resultatene viste at jeg var i grenseland til høye leververdier. Jeg vil verken ha leversykdommer, eller bli fullstendig avhengig, men på en annen side så er det bare disse tablettene som funker på hodepinen min. Hvordan kan jeg unngå å bli fristet til å ta tablettene når jeg ikke har hodepine?

Kvinne, 24 år fra Oslo
Noe av det viktigste når det gjelder misbruk av piller (og andre rusmidler) er å være ærlig overfor seg selv i forhold til  hvordan situasjonen er, noe som du er nå. Hvis ikke du har fortalt dette til noen av dine nærmeste, kan det kanskje være en hjelp for deg å gjøre det. Det er aldri lurt å ruse seg i smug hvis man ikke ønsker å opprettholde et misbruk. Det kan være en idè og snakke med fastlegen din, så kan dere sammen komme fram til løsning som kan fungere for deg.
Lykke til!