Pillemisbruk?

Hei! Jeg er en jente på 20 år som er plaget med ekstremt mye søvnproblemer, fysiske og psykiske smerter og indre uro, og som har prøvd å dempe dette på ulike måter i årevis. Jeg har brukt innsovningstabletter (Immovane, Stilnoct, Circadin, Valargan etc.), siden jeg var 14, både medikamenter jeg har fått utskrevet av en slepphendt lege og stjålet av foreldrene mine.
Nå bruker jeg Sobril som jeg får utskrevet, og har gjort det en stund. Jeg føler meg avhengig av dette medikamentet, og har også kjøpt det på gaten noen ganger. Jeg er for øyeblikket psykiatrisk innlagt, og har sånn sett en viss kontroll på pilleforbruket mitt, men noe sier meg at dette kan ikke fortsette. Jeg har bestemt meg for å gjøre noe med det, og lurer på om det finnes en gruppe el. for folk med lettere pilleavhengighetsproblemer? Jeg er jo ikke på noen måter junkie nok for Anonyme Narkomane, men dette begynner å bli et problem, og jeg tror jeg kan trenge hjelp til å gjøre noe med det.

Kvinne, 20 år fra Oslo
Det beste er kanskje om du snakker åpent med fastlegen din om det så kan dere sammen finne ut hva du trenger av hjelp for å komme ut av pillemisbruket ditt. Fastlegen er også den som kan henvise deg vider hvis du trenger hjelp for din pilleavhengighet. A-LARM kan være en organisasjon du kan kontakte og du behøver ikke selv bestemme om du er «junkie» nok for Anonyme Narkomane (NA). Du kan stille det spørsmålet direkte til dem ved å enten ringe de på tlf. 90 52 93 59 eller sende en e-post til telefon@nanorge.org, eller du kan lese mer om NA her.