Oppdaget hasj

Jeg har den siste tiden snakket flere ganger med sønnen min på 18 år, ang hasjbruk, da han har kommet hjem veldig svart under øynene, men han har benekter. Idag fant vi tre hasjklumper i en boks. Jeg vet at han er i faresonen til å havne skjevt ut, spes. fordi han har passiv adh og sliter med å holde på venner, selv om han er hyggelig. Men hva gjør jeg? Kontakter politiet? Jeg vet at dette ikke er noe bare oss i familien kan ta hånd om, da hadde han ikke røyket, for vi har snakket mye og vært åpne om dette i lang tid. Det er ikke en familie som har vanskelig for å snakke om ting for å si det slik, og når han nå da faktisk røyker (ganske jevnlig tror jeg), så må jeg få hjelp utenfra. Men hva gjør jeg da, siden han er fylt 18 år ( bor fortsatt hjemme) og går siste året på Videregående.

Kvinne, 37 år fra Akershus
Det er ulik praksis på hva folk gjør når man finner ulovlige rusmidler. Noen leverer det til politiet, andre ikke. Leverer du det til politiet vil de nok stille deg hvem, hva og hvor spørsmål i forhold til hvorfor du har dette stoffet. I forhold til sanksjoner sønnen din eventuelt vil få hvis du velger å gå til politiet, så vil dette avhenge av mengde. Det er fullt mulig og ringe politiet anonymt for å høre konkret om hvilken praksis de har når det kommer noen for å levere narkotika.
Uansett hva du velger å gjøre kan det være lurt å ta en samtale med sønnen din i forkant og informere han om at du kommer til å gjøre det.
Du er velkommen til å ringe oss (08588) for å diskutere spørsmålet og for å snakke om situasjonen dere befinner dere i .Du kan også ta kontakt med Veiledningssenteret for Pårørende. Informasjon om dette tilbudet finner du her.