Misbruk.

En 28-åring har hatt kraftige abstinenser etter 3-4 måneders BRUK av 4stk. 25mg Sobril pr. dag han har tatt pga. kraftig angst. Dette er ikke som dere tenker og skriver misbruk. Oxazepam er og det minst «vanedannende» av benzodiazepinene. Jeg har BRUKT tilsvarende 55 mg diazepam hver dag i 21 år pga. invalidiserende angst, og slutta på dagen for noen måneder siden og bruker de nå bare strengt as needed, vil ikke fortsette med de fast. Eneste abstinens jeg merket var litt øresus, ikke så mye abstinens som etter en «fyllehelg».

Mann, 51 år fra Aust-Agder
Det er vanskelig å skille klart mellom bruk og misbruk. I det tilfellet du refererer til, er det nok snakk om en person som har opplevd sin bruk av 25mg Sobril per dag som misbruk. Hvorvidt man skal kalle noe for misbruk eller ikke, er slik vi ser det ikke bare et spørsmål om hvor vanedannende et medikament eller et rusmiddel er. Det er også slik at man har ulik toleranse på ulike medikamenter. Noen kan bruke visse tabletter over tid og ikke få noen store abstinensplager i etterkant, mens andre kan oppleve det helt motsatt.