LSD

Hey! Jeg og to gode venner vurderer/planlegger å prøve LSD en gang om mellom et halvt og to år. Må også nevne at vi alle har brukt marihuana jevnlig i over to år, og at vi alle gjør det svært bra på skolen. Trangen til å prøve LSD kommer av i stor grad av nysgjerrighet, og et ønske om å «se hvordan sjela ser ut på innsiden», ikke av at vi ønsker å oppnå en sterkere rus, eller å ha det gøy. på bakgrunn av dette lurer vi på hva man bør gjøre for å forberede seg før man tripper. Hva slags sted bør man være, hva bør man ha/ikke ha tilgjengelig etc.

Mann, 17 år fra Buskerud
Selv om dere ønsker å gjøre dette av nysgjerrighet og ikke fordi dere ønsker å oppnå en sterkere rus, kan det være greit å vite at LSD gir en kraftigere rus enn cannabis. Ikke minst gjelder dette de hallusinogene/psykedeliske virkningene, og det gjelder varigheten på rusen. Vi vet ikke hva du mener med å «se hvordan sjela ser ut på innsiden» – sjela ser man vel uansett innsiden av, eller hva? Vi antar at du her snakker om de hallusinogene/psykedeliske virkningene ved LSD-rus.
Én gangs bruk av LSD vil i de færreste tilfeller være farlig, rent fysisk. Det er også lite avhengighetsskapende. Men en del mennesker kan få kraftige ubehagelig psykiske opplevelser av det – særlig går dette på de hallusinogene/psykedeliske virkningene. LSD kan også føre til atferd som kan være farlig for brukeren. For personer som er disponert for det, kan bruk av LSD føre til varige psykiske problemer.
Når det gjelder ditt konkrete spørsmål er det viktig å være forberedt på at LSD-rusen kan gi meget sterke opplevelser. Det er ikke mulig på forhånd å forutse hvilken virkning LSD eller andre hallusinogener kan ha på den enkelte. Effektene kan i løpet av kort tid svinge mellom velbehag og frykt, fra en intens lykkefølelse til angst og panikk og sterke depresjoner. Derfor er det viktig å være sammen med folk man kjenner godt og stoler på. Det er viktig å være et sted man føler seg trygg og kjenner godt. Og det er viktig å være forberedt på at dette er en sterk rus og at den varer lenge. Det er også viktig å tenke gjennom hva dere skal gjøre hvis noen får det ubehagelig, får panikk, angst o.l. Det er lurt å være sammen med noen som ikke er ruset, som ikke har tatt noe. I tilfelle det oppstår problemer som nevnt over, er det viktig å ha noen der som kan passe på og hjelpe til. Tenk også gjennom om dette er noe dere virkelig vil; er det tvil om man egentlig vil dette, kan det lettere føre til uønskede reaksjoner. Vær uthvilte, i godt humør og opplagte! LSD forsterker alle følelser, også de negative.
Der kan gjerne ringe oss på 08588 og diskutere dette nærmere. Dere kan lese mer om LSD og liknenede stoffer her.