Kan det ha vært XTC?

rustlf-logo 75x67Hei! Jeg barer lurer… Var på en festival i Nederland i sommer, rettere sagt rave party…. Men etter hvert følte jeg meg deprimert osv og var ikke noe full i det hele tatt ;P Så tenkte jeg at jeg måtte prøve og få tak i noe som jeg alltid har hatt lyst på = D XTC… Fant en rosa pille liggende der jeg hadde garderobe, men turte ikke og ta den. Var noe såkalt «drug information» på festivalen som man kunne gå til, spurte dem og de mente det bare var en pille mot hodepine. Det tror jeg neppe det kan ha vært og i hvert fall ikke når jeg finner det på ett RAVE party… Prøvde så og komme i kontakt med noen folk like ved garderoben, spurte om de hadde noe og så sa han at han ikke hadde noe, men han kunne ringe en venninne av seg for at jeg skulle få noe og det gjorde han =) Så kommer hu bort til meg med en bagg og leter litt i den, finner en rosa pille. Betaler 10 euro for den og de sier at jeg skal ta den… Ville da tro at dette er XTC, eller? Tygget den i 2 og det ender med at jeg svelger den xD Smakte veldig salt… Så sier de at den kommer til og virke etter 30 – 40 minutter, ett eller annet. Var sykt nervøs: S Følger med på klokken og det har gått 15 min… Så har det gått 30 min plutselig, henter litt vann så jeg har det. Den effekten jeg fikk var at jeg ble litt glad og da jeg kjente på pannen min var den noe varm, men ikke veldig… Følte liksom meg avslappet på en måte og så sørget jeg for å være forrest blant menneskene ved der DJ-en opptrede. De jeg kjøpte det av sa at de som tar mange sånne piller begynner å svette og slikt… Og blir varme! Etter hvert føltes det som om det kom masse kald luft mot meg… Kan det ha vært XTC effekten? Eller er det vanlig at det kommer kald luft fra scenen mot alle personene like før det er slutt og fyrverkeri showet starter? Kjente meg ikke svimmel eller noe, men litt opplagt osv… Kjente veldig lite egentlig og de jeg kjøpte det av sa den ikke var så sterk. Da jeg kjøpte pillen ba jeg om og få en svak en » not very strong» Ja, du skjønner sikkert… Ett par måneder senere drar jeg på byen i Oslo og etterpå drar jeg på nach oss noen som har amfetamin… Effekten var da helt annerledes følte jeg. Begynte og prate veldig fort husker jeg og ble litt gira. Sniffet 4 småe striper, to i vært nesebor… Men skjedde ikke så veldig mye mer enn at jeg følte det intense behovet for og prate… Men må nesten komme til spørsmålet mitt… Kan det jeg prøvde i Nederland ha vært XTC? Eller høres det ut som noe annet? Vanlig at man ikke merker noe første gang på samme måte som hasj? Var jo deprimert/edru hele tiden inntil jeg hadde tatt denne pillen og følte meg i grunn at jeg glemte problemene mine etter jeg hadde tatt den… Men fortsatt så skjønner jeg ikke og jeg har undret på det lenge… Og viss det ikke var extasy, hva kan det ellers ha vært? Tiden før jeg prøvde pillen og tiden etterpå har jeg lest veldig mye om XTC og føler jeg har stor kunnskap om det… Finnes det noen studieretninger man kan gå med tanke på rus og sånn? Driver ikke med dop til vanlig og er veldig forsiktig med alkohol, men har stor interesse… Resten av tiden min bruker jeg til å trene/sitte foran PC-en =)

Mann, 20 år fra Oslo
Det er vanskelig å vite eksakt hva du prøvde i Amsterdam. Hvis det var en «drug information» på festivalen, og de mente det bare var en pille mot hodepine, så kan det jo hende de hadde rett i det? Vi kan ikke se noen grunn til at de skulle si det ellers. Her på Folkehelseinstituttets faktasider finner du mer informasjon om XTC, ecstasy, hvis du tenker det er nyttig å lese mer om virkninger og ettervirkninger av dette. Og du er hjertelig velkommen til å ringe oss for en prat om dette hvis du ønsker det.
Det finnes studieretninger som omhandler bruk og skadevirkninger ved bruk av rusmidler. Det være seg medisinske så vel som sosialfaglige studier, skolenett.no har oversikt over alle utdanningstilbud.