Hvordan konfrontere missbruk?

kokainJeg mistenker en bekjent for å bruke kokain relativt ofte. Hvordan kan jeg på en positiv måte konfrontere vedkommende. Jeg ønsker på ingen måte å hugge hånden av personen, men snarere si at jeg vet og at jeg ønsker å hjelpe. Jeg vet ikke hvor omfattende eller langvarig bruken er. Taknemlig for råd.

Mann, 41 år fra Akershus
Det finnes flere måter å konfrontere, eller stille spørsmål til en annen persons eventuelle rusmisbruk. Det som er viktig, er at måten det blir gjort på er en måte som du synes er ok for deg.
Du kan si til vedkommende at du har noe du ønsker å ta opp,eller spørre han/hun om, og at du synes det er vanskelig, du kan si at du ønsker å ta det opp fordi du bryr deg, og at du på ingen måte ønsker å «hugge hånden» av vedkommende. Du kan si noe om hvorfor du du tror vedkommende bruker kokain så ofte, hva det er du reagerer på, hva det er andre reagerer på. Du kan spørre, hvis vedkommende innrømmer et hyppig bruk, hvorfor han/hun ruser seg så ofte. Spør om han/hun har mistet kontrollen, eller ikke. Spør gjerne hva han/hun tenker selv om sitt rusbruk, og hvordan han/hun hadde reagert hvis det var du som ruset deg i den grad, og han/hun var deg.
Når det gjelder kokain er det et av de mest avhengighetsskapende rusmidlene som finnes, så faren for avhengighet er absolutt tilstede. Det finnes hjelp å få hvis vedkommene ønsker å slutte og ikke klarer å slutte på egen hånd.
Det å ta opp slike ting med noen man er glad i kan være vanskelig og man frykter ofte for den andres reaksjoner, og opplevelse av at dette blir tatt opp. Ofte er det slik at den som ruser seg opplever det som en lettelse å prate med noen om det.
Det er ikke sikkert vedkommende verken innrømmer hyppig bruk, eller ønsker å slutte med rusbruket sitt. Det er ikke så mye du kan få hjulpet til med da. Men det at du har tatt det opp med vedkommende er en fin måte å vise at du bryr deg og ønsker å være behjelpelig hvis det er noe du kan hjelpe til med.
Ønsker du mer råd, veildning før eller etter samtale, er du velkommen til å ringe oss helt anonymt.
Lykke til!