har jeg et rusproblem?

amfetamin_litenHei, jeg er en gutt på 20år som over lengre tid har brukt amfetamin. har klart å holde meg vekke i mindre perioder. men ender altid opp med tilbakefall til bruken. amfetaminen blir hovedsakelig brukt sammen med alkohol å for det meste i helgene.
men som sakt så har jeg enda ikke hatt noe lykke i å komme meg vekk fra stoffet. jeg har også opplevd at livet mitt gradvis har virket mindre meningsløst, føler meg veldig deprimert å familie å venner er begynt å se seg lei. damen gikk fra meg nyligt. Har jeg et rusproblem? burde jeg søke hjelp? å i såfall hvilken hjelp vil jeg da få?

Mann, 20 år fra Hordaland
Det kan absolutt tyde på at du har fått et rusproblem. Når rusbruket går utover andre viktige ting i livet ditt, som relasjoner feks, og du samtidig ikke klarer la være å ruse deg, tyder det på å ha blitt et problem.
Vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen og fortelle han/hun hvordan ting har utviklet seg mtp på rusbruket. Du kan spørre om å få en henvisning til en ruspoliklinikk. Ruspoliklinikk er et sted der du kan gå til samtale å prate med en terapaut som har god kjennskap til rus og avhengighet. Du kan også lese om andre alternativer til behandling på frittsykehusvalg.
Hvis du bor i nærheten av Bergen kan du ta kontakt med utekontakten der, de har god kjennskap til ulike hjelpetilbud, og de kan eventuelt finne et passende tilbud sammen med deg.