Fortvilet familie…

Hei, jeg har en i nær familie som har røyket hasj og tatt piller nå i mange år siden har var veldig ung. Sliter med sosial angs, angst generelt, jobber ikke, sover mye, er aggressiv, ser ikke problemet selv virker det som lar dette gå mye utover nær familie som er veldig fortvilet og kun vil det beste for vedkomne.
Vedkomne har gått endel år hos psykiater uten noe særlig fremgang. Snakket om evt behandlingssenter, noe som er aktuelt men som han ikke klarer å orde med på egenhånd. Hva kan vi som familie gjøre, har lest endel om dette nå å skjønt at alt må gå igjennom lege o.l.. Hva slags tilbud er det evt, han er ikke 30 år enda og vi vil så gjerne at livet skal bli bedre for han. Takker for svar:)

Kvinne, 30 år fra Akershus
Når det gjelder behandlingstilbud for vedkommede som ruser seg, finnes det flere ulike steder man kan henvende seg. Anbefaler deg/vedkommende å gå inn på frittsykehusvalg sine sider og lese om ulike behandlingssteder. Du kan også gå inn på sidene til samarbeisforum for norske kollektiv og lese om ulike tiltak.
Som pårørende kan det også være godt å ha et sted og henvende seg for å prate om ulike ting. Veiledningssenteret for pårørende er et sted hvor man kan få samtale, råd og veiledning om man har noen i nær krets som sliter med et rusmisbruk. Retretten er også et sted man kan ta kontakt, dette gjelder både pårørende og den rusmisbrukende, les mer. Man kan også kontakte oss på telefon for råd og veiledning:08588.