Er redd pappa drikker seg ihjel

Min far jobber turnus, dvs. ca 1 måned på jobb og 1 måned hjemme. Han bor alene. Han har alltid drukket alkohol, og kanskje også mere enn gjennomsnittet, men i år har det tatt helt av. Jeg og min bror (på samme alder som meg) har måttet passe på han etter vi fant han døddrukken. Han måtte på sykehuset og var svekket lenge etterpå.
Han lovte dette ikke skulle skje igjen og han innså at dette hverken var bra for han eller oss. Han dro på jobb igjen, noe som er veldig lettende, siden jeg vet at han ikke har muligheten til å «nyte» alkohol da. Men da han kom hjem igjen falt han rett tilbake i det samme mønstret. Jeg takler ikke lengre dra for å se til han. Broren min har prøvd så godt han kan, men jeg tror ikke han takler det så bra lengre han heller. Vi aner av og til ikke om han er i live eller ikke… jeg har angst for å dra til han eller ringe han, for jeg aner ikke hva som møter meg. Jeg har foreslått å skaffe han hjelp, men det er ikke noe han ser ut til å ville. Så egentlig vet jeg ikke helt hva jeg spør om… annet enn hva mer jeg kan gjøre og hvor langt skal jeg strekke meg selv? Skal jeg ha dårlig samvittighet for at jeg ikke tør dra dit eller ringe? Jeg føler mange ganger som om jeg svikter han på det groveste…

Kvinne, 23 år fra Troms
Både du og broren din er i en vanskelig situasjon. Det er vanskelig å være pårørende til noen som ikke ønsker å motta hjelp, og det er ingen grunn til at dere skal ha dårlig samvittighet. Det beste du kan gjøre nå er å finne noen som du/dere  kan snakke med. Vi anbefaler deg å ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende i Nord- Norge, du finner mer informasjon om det her. Du kan også ta kontakt med oss på tlf: 08588, for å snakke nærmere om situasjonen.