Er det meg det er noe galt med?

Min man er veldig glad i øl på ettermiddag/ kveldene. Jeg ser tydelig at han blir påvirket, men han mener selv han ikke blir det. Han drikker ca 4-5 halvlitere fre, lør og søn. I ferier enda mer, og itillegg HVER dag.
I disse tider er det er det mye julebord i tillegg, så de siste ukene har det vært skikkelig på fylla f. eks torsdag, så de vanlig ølene fre til lørdag. Han mener jeg er unormal og at dette er helt vanlig, og skylder på at jeg er sånn fordi jeg har en kristen mor. Svigerfamilien min mener det samme, så jeg får lite støtte og forståelse. Vi har derimot 3 barn, og jeg kjenner at jeg synes det er utrygt når han er alene med dem, fordi jeg føler han ikke klarer å følge med og passe på dem ordentlig. Han har før hatt et skikkelig problem med alkohol i en lang stund, pga altfor krevende jobb og personlige problemer, men nå mener han selv han har alt under kontroll . Er dette vanlig? Skal jeg og barna godta dette, når vi sitter igjen med traumer etter alt som skjedde under hans vanskelige tid? Er det virkelig meg det er noe galt med? Jeg føler meg så hjelpesløs og redd.

Kvinne, 36 år fra Buskerud
Nei selvfølgelig er det ikke noe galt med deg, og vi forstår at du er bekymret. Mange drikker ”for mye” i uken, men klarer allikevel  å overholde daglige plikter og rutiner. For mange vil et overforbruk av alkohol over tid skape problemer i hjemmet og for utførelse av arbeid. Ikke alle som drikker for mye er flinke til å sette seg inn i hvordan de nærmeste blir berørt av at de selv drikker. Det å skylde på at det er noe galt med den som problematiserer alkoholforbruket er heller ikke uvanlig. Ved å skyve skylden over på den andre fraskriver den som har alkoholproblemet seg sitt ansvar for situasjonen.
Så det er viktig at du tar hensyn til deg selv, setter egne grenser for hva du tåler. Barn skal heller ikke vokse opp med en far som stadig er beruset. Som far skal han representere en trygg voksenperson og være en rollemodell for dem.
Alkoholforbruket hans er høyre enn hva Folkehelseinstituttets anbefaler og er ett skadelig forbruk. Om din mann er alkoholiker er vanskelig for oss å si noe sikkert om. Det vi som er viktige, er din oppfatning om det og at det skaper problemer. For at dere skal kunne ha et godt forhold og være gode foreldre bør han derfor gjøre noe med det. Hvis han ikke respekterer din bekymring for hans alkoholproblem og mener det er ditt problem kan det være luret å få hjelp av en nøytral tredjeperson. Både familivernkontor og psykologtjenester har parveiledning som dere kan kontakte for hjelp.
Du må gjerne ringe oss på 08588 og snakke mer om situasjonen. Du kan også ta kontakt med et Veiledningssenter for pårørende og snakke med dem om din situasjon.