Bekymret søster

heroin_litenHei. Jeg har fått vite gjennom en kamerat av min bror at han har brukt heroin. Dette er noe han selv har fortalt kameraten. Familien har prøvd å konfrontere bror med dette, men han nekter. Hva kan vi gjøre? Er det sant at heroin kun kan spores i blod/urin i 1-3 dager etter bruk? I så fall er det trolig ha lite for seg, å be ham å teste seg.

Kvinne, 30 år fra Oslo
Du sier ingenting om hvor gammel broren din er. Er han under 18 år er det flere tiltak familien din kan sette i gang, enn om han er over 18 år. Det stemmer at heroin kan spores i urin 1-3 dager, men i blodet spores det kun noen timer.
Det virker som dere allerede har tatt det opp med han, noe som er bra. Da vet han at dere vet, noe som kan være med å påvirke han til å ikke fortsette med det hvis det stemmer at han har brukt det.
> Les mer om heroin
> Tegn og symptomer (se side 20)