Bakfjern ved inntak av hasj?

Hei, jeg har noen spørsmål jeg hadde håpet å få besvart. Jeg har i den siste perioden (på 1-3 mnd) holdt på med hasj og grønnt. Har hatt lyst til å teste dette lenge, og føler at jeg har fått testet meg ferdig nå. Har hatt noen fine turer med noen venner hvor vi har kost oss. Hvertfall, jeg gidder ikke mer, blir utrolig plaget av det å bli «bakfjern», noe som kommer i veien for jobbsituasjon og konsentrasjon. Altså, ikke bra og noe som ikke passer for min livsstil. Spørsmål(et/ene) mitt var hvertfall; Hvor lenge kan man være bakfjern? Er det på noen måte «bevist» i mangel for et bedre ord, hvor lenge man kan være bakfjern? På mitt verste har jeg vært bakfjern i opp til 5 dager, og på det korteste 1 døgn. Og enda et lite spørsmål; kan man tro at man er bakfjern bare psykisk?

Mann, 19 år fra Nordland
THC er virkestoffet i cannabisproduktene, det er fettløselig og lagres i organismen ved at det bindes til fettvevet. Selv om alt THC er ute av kroppen etter en ukes tid, vil nedbrytningsprodukter – metabolitter – kunne holde seg i organismen i lang tid, opp til en måned etter siste tilførsel.
Regelmessige brukere kan derfor ha et konstant reservoar av cannabisstoffer i kroppen, selv om disse ikke er aktive. THC kan oftest påvises i blodet inntil om lag et halvt døgn etter inntak av en vanlig rusgivende enkeltdose, mens omdanningsstoffet THC-syre (metabolitter) kan påvises i urin i flere dager, opptil en uke ved en gangs bruk. Etter langvarig bruk kan i enkelte tilfeller THC påvises i blod i opptil to døgn etter siste inntak, og THC-syre i urin flere uker , opp til 10 uker,etter siste inntak.
Hvis det du mener med «bakfjern» er konsentrasjonsvanskeligheter, passivitet/slapphet og en følelse av ikke helt å være tilstede i visse situvasjoner, så er jeg enig med deg at «bakfjern» kan være et dekkende ord. Dette er nok en normal konsekvens etter lengre eller et kortere forbruk av cannabis. Kroppen trenger en viss tid på å kvitte seg med virkestoffet THC. Dette er et stoff som kroppen oppfattes som et giftstoff. Les mer om dette i de linkene under
Hvor lenge man er «bakfjern» varierer fra person til person, samt hvor mye og hvor lenge man har inntatt Cannabis. I verste fall kan det ta 3 uker innen symptomene på «bakfjern» er borte. Om troen på «bakfjern» bare skyldes det psykiske er nok til at du blir det kan være tilfelle.  Kunnskapen vi har om negative konsekvenser kroppen utsettes for ved rusinntak gjør at mange mennesker blir litt nervøse. Dersom du klarer å  si nei til inntak av cannabis er jeg helt sikker på at du klarer å  fungere i hverdagen, som du gjorde før du begynte å røyke hasj.
Legger ved noen linker, så du kan lese mer om dette.
Folkehelseinstituttets faktaark om hasj
Helsedirektoratets faktaark om hasj
Vil også anbefale deg å lese hasjguiden, en guide for den som vil slutte med hasj. Der kan du lese noe om bivirkninger man kan få i etterkant.