Avrusning

rustlf-logo 75x67Hei! Jeg er en jente på 17 år som er riktig frustert og lei meg. En god kamerat på 18 år har nå fått hiv på grunn av skitten sprøyte med amfetamin, og han har vært narkoman siden han var 12 (!!!!!!!) Mora er pillemisbruker, fikk nettopp slag, faren døde av overdose når kameraten min var 5 og alt er bare et helvete rundt han. Og han får ikke hjelp! Legen sier at det er fullt på avrusningsklinikker og at kommunen ikke har råd til å sende han dit! Heregud, gutten er jo tung narkoman! Vi har snakket om å prøve å få plass på Bjorbekk, men det ser mørkt ut. Har du noen råd om hvor jeg/vi kan henvende oss til? Legen er ubrukelig og det samme er NAV.. Og vi vil ha han inn fortest mulig slik at han ikke rekker å tenke over situasjonen og ombestemme seg. Takk for svar på forhånd.

Kvinne, 16 år fra Aust-Agder
Dette var ikke bra å høre om. Det er bra at han har en som deg til å hjelpe seg. Vi anbefaler dere å ringe oss på 08588 for å prate mer om situasjonen. Her er det helt anonymt og det er lettere for oss om dere beskriver mer over telefon. Ellers kan dere snakke med Fritt Sykehusvalg om rettigheter, ventetider, retten til å velge behandlingssted osv. De ha nummer 800 41 004 (08.00 – 15.00). Dere finner informasjon på deres nettsider.