alkohol og isotretinoin

rustlf-logo 75x67Hei. Jeg går på en isotretinoinkur. Da skal man jo være forsiktig med alkohol, men hva menes med «forsiktig»? Dette vil jo variere fra person til person. Og hva er grunnen til at man ikke skal drikke så mye? hva skjer ved et evt for stort inntak av alkohol?

Kvinne, 23 år fra Akershus
Alkohol bør brukes med forsiktighet under behandlingstiden. Hva som menes med «forsiktig», kan vi ikke gi et eksakt svar på, men det er nok ikke lurt å drikke noe særlig i det hele tatt. Begrunnelsen er at det er viktig at leverfunksjonen ikke hemmes under behandlingen. Hva som skjer avhenger litt av hvordan du reagerer på isotretinoin. Isotretinoin kan påvirke leveren og også føre til økte fettnivåer i blodet. Har leverprøver vist at dette er tilfelle, bør du holde deg helt unna alkohol under behandlingstiden.
Vi anbefaler deg å drøfte dette med legen som har forskrevet dette til deg. Legen har taushetsplikt.