Alkohol

vinflaske og -glassHei Jeg har en bror som er alkholiker. Han drikker seg fult og slår seg selv, kutter med kniv i kroppen sin. Han har arr over flere steder i kroppen. Han begynte ca 2000 å drikke alkohol. Når han drikker er han uro, blør krangle med brødrene, familien. Det var en dag i 2004 drakk han fult og begynte å slå en av broren. Vi prøvd å stanse, men det gikk ikke, slik at vi måtte ringe politiet. De løslatte han neste dag. Så beynnte han å drikke igjen etter et par dager. Han hadde kuttet seg. Vi ringte ambulanse og sendte han til sykehus. Vi snakket med fastlegen og prøvde å innlegge han. Men etter 1 uke dro han fra der. Og forsatte å drikke igjen. Vi oppøkte fast legen, prøvde å innlegge han, nav, sosialkontor etc. De hjelper han ikke. Han mistet jobb pga alkohol på arbeidsplass. Han får sosial penger fra nav. Han bruker alt opp på alkohol, når han får penger og skader seg selv. Han bor sammen med foreldrene. De forsørger ham. De klarer ikke å kaste han ut. Samtidig får ikke hjelp av offentlig.

Mann, 27 år fra Sør-Trøndelag
Dette hørtes ille ut for både han og familien. Det høres ut som dere allerede har forsøkt en rekke forskjellige ting for å hjelpe ham, uten at det nytter. I slike situasjoner hender det at man kan få mer ut av å snakke med noen om sin egen situasjon, og heller se det an litt med hans situasjon. Dere kan snakke med noe som heter Veiledningssenteret. Det ligger i Stjørdal og du finner informasjon om det her.
Vikan også tipse dere om å snakke med Mental Helse Sør-Trøndelag på telefon: 73 84 23 77. Det kan hende de har gode tipe og råd til dere i denne situasjonen. Her er mer info om Mental Helse Sør-Trøndelag.