usikker

cannabisHei! dette spm gjelder ikke meg, men en veldig god venn av meg som har begynt å røyke noe (usikker på konkret hva det er) de sier det bare er weed så, 1. hvilket stoff er weed? 2. er det farlig, isåfall hva er det som er farlig og skader? vennen min er like gammel som meg, altså 15. 3. hvordan kan jeg få hun/han til å skjønne alvoret i dette?

Kvinne, 15 år fra Akershus
1. Hvilket stoff er weed?
Cannabis, da vanligvis marihuana, kalles «weed.» Ordet «weed» betyr egentlig «ugress» på engelsk. Andre betegnelser som likner kan være «gress» (norsk) eller «grass» (engelsk).
2. Er det farlig, og isåfall hva er det som er farlig og skader?
Ja, «weed» kan, som alle rusmidler, være farlig/skadelig på flere måter. Du kan lese mer om virkninger og helseskader her og her.
3. Hvordan kan jeg få hun/han til å skjønne alvoret i dette?
Vil anbefale vedkommende å lese om skadene og problemene stoffet kan føre til. Du kan også tipse ham/henne om Hasjguiden og gjerne be dem ringe oss på 08588 for en anonym samtale.