tiltak

rustlf-logo 75x67Hei! Har dere noen gode råd om hva man kan gjøre med en 14 år gammel jente som ikke respekterer hva foreldrene sier, stikker av, lyver, prøver ut forskjellige rusmidler som alkohol, tabletter og sniffing. Har dessverre havnet i et dårlig miljø som tydeligvis er veldig spennende for henne. Har det trygt og godt hjemme, men skilte foreldre med godt samarbeid som bare ønsker det beste for henne. Hva skal man gjøre, hvilke tiltak kan man bruke for å få henne bort fra dette. Hun er i utgangspunktet en beskjeden jente, men lett påvirkelig. Hilsen fortvilet

Kvinne, 46 år fra Østfold
Når man er 14 år er man sårbar for sine omgivelser, og lett påvirkelig. Barnevernet har oversikt over flere ulike tiltak som kanskje kan være bra for henne. Det for foreldrene å ta kontakt med barnevernet i kommunen, i og med at jenta har de problemene du beskriver, er nok det det beste alternativet. Noen foreldre bestemmer at ungdommene sine må flytte vekk på tiltak, da ved bruk av tvang, nettopp for å komme vekk fra destruktive ungdomsmiljø. Dette gjøres i tilfelle i samarbeid med barnevernstjenesten.
Du kan også oppmuntre foreldrene til å ringe hit hvis de ønsker å prate med noen anonymt.