Ser de etter hasj i ryggmargsprøve for undersøkesle av ME?

hasjHei, skal sjekkes for ME snart ved at de tar en ryggmargsprøve. Vil de se etter thc eller hasjsspor uten grunn eller uten tillatelse? Er nesten et år siden nå. Hvor lenge sitter det i ryggmargen?

Mann, 18 år fra Oslo
Du trenger ikke bekymre deg. Hvis det er ett år siden du røyket er alle spor ute av kroppen. Thc-syre kan spores i urin fra noen dager opptil 6-10 uker ca. Det kommer an på mengde og hyppighet. I blod kan man kun spore thc noen timer etter siste inntak.
Sykehuset vil uansett neppe se etter thc i en ME-undersøkelse, og du har som alle andre rett til å få vite på forhånd hva du skal testes for og hvorfor.