Postafen i kombinasjon med alkohol

Hei! Jeg har en veldig god kompis på 18 som sliter veldig for tiden, og har nå den siste tiden begynt å fortelle meg ting som han vurderer å gjøre, prøve å ende livet sitt.
Jeg skal selvfølgelig si ifra til foreldrene slik at jeg ikke er den eneste som vet om dette. Men fikk vite igår at planen hans var å ta overdose av reisesyketabletten Postafen, i kombinasjon med alkohol. Jeg er ikke så inne på dette med legemidler osv så derfor spørr jeg her, er dette farlig? Hvor mye postafen skal til for at det er en overdose, og kan dette være dødelig? Mvh en veldig redd jente!

Kvinne, 19 år fra Troms
Ja denne kombinasjonen er farlig og kan være dødelig. Akkurat hvor mye postafen som må til er individuelt, det samme gjelder alkholen. Men disse midlene påvirker hverandre. Overdosering av postafren kan være dødelig i seg selv, sammen med alkohol er faren enda større.
> Les mer om postafen
> Les merom alkohol
Det andre problemet du beskriver i begynnelsen av ditt spørsmål om at din venn tenker på å ta selvmord må man ta alvorlig. Hva er det som gjør at din venn sliter?
Nettstedet  Korspåhalsen kan være til hjelp og hvor man kan stille spørsmål om selvmordsproblematikk.
I vanskelige psykiske situvasjoner skal han kunne få øyblikkelig hjelp hos sin fastlege eller han kan selv oppsøke legevakttjenesten i sin kommune for å få hjelp.