Oxycontin og Neurontin

Jeg har et spørsmål som går på det med medisin for smerter. Jeg har endelig etter 2 års kamp mot div.helseinstanser fått påvist en nerveskade i ryggen L5-S1 som gir meg intense smerter ved tider.Jeg har prøvd ALT fra C til B til nå A-preparater som tar de værste smertene.
Jeg har vært innlagt i 3 uker på rehab.klinikk ved sentralsykehuset,men reiste herfra med sitat: Pasienten reiser herfra med uforandrede smerter. Det var ikke mere de kunne gjøre,å mente at jeg burde muligens bli delvis eller helt uføretrygdet.Noe som jeg har nektet å godta i min unge alder.Jeg har ikke slått meg til ro med dette å vært på 2 andre sykehus som fant en slitasjeskade i nedre del av ryggen,å ba meg Såttehadde en skiveblokade i L5-S1,men mente det var kronisk lumbago og at jeg skulle fortsette på min vanlige medisin som er oxycontin. Fastlegen min var ikke helt happy med å skrive ut slike medikamenter,men etter samarbeid med hagjennom alle preparatene jeg har prøvd,har vi sammen funnet ut at det er dette er det eneste som fungerer.Det er i og for seg greit for meg siden det tar toppene av smertene mine. Men han ville ha et klarere svar på om dette var rette veien og tingen å gjøre.Så jeg reiste til en smerteklinikk der de fant denne nerveskaden som jeg har ment hele tiden at jeg har. Han sa at den dosen jeg gikk på (10mg) pr dag gjorde absolutt ingenting og at jeg godt kunne gå opp til 20 mg.hvis dette tok mere enn «bare» toppene.Vi vil jo alle være helt smertefrie. Men han ville jeg skulle prøve Neurontin i tillegg siden det har hjulpet mange andre med samme plager som meg. Så kommer problemet.Det er at Fastlegen min ikke godtar deres beslutning om at jeg kan gå opp til 20 mg,men må holde meg til 10 mg pr.døgn.Noe som er helt umulig siden de bare virker på meg i ca 6 timer.Da har døgnet fremdeles 18 timer igjen.Jeg ville ta en om morningen og en om kvelden.Innimellom skal jeg ta Neurontin,men nå etter en ukes bruk av Neurontin i tillegg så har jeg fått noe vannvittig med røde utslett i ansiktet som jeg veit er noen av bi-virkningene på noen.Å selvfølgelig på meg! Jeg har av og til gjennomgått 2 dagers smertehelvete for å kunne «spare opp» 2 oxycontin ekstra slik at jeg da 3 dagen kan ta 3 stk å være helt smertefri.Men HVA skal jeg gjøre ??? Når fastlegen ikke vil gi meg mere enn 10 mg.pr dag enda jeg sier at det holder ikke.Hann skylder på min unge alder enda jeg har sagt gang på gang at smerter ikke har noen alder.Du kan være 13 eller 30 å alikevel ha noen helt forferdelige smerter.Men det vil han ikke høre på.De gangene har er bortreist og jeg må gå til hans vikar så kan han ikke skjønne at det skulle være noe problem å øke dosringen min til 20 mg.Jeg er så tilvendt dette preparatet nå at jeg har ingen problemer med å utføre mine daglige arb.oppgaver på jobb.Jeg jobber som mekaniker og er brannmann(der er jeg selvf.sykemeldt nå).Men igjen………..Hva skal jeg gjøre.Jeg bor på en liten plass der de 3 andre fastlegene har fullt opp.Jeg går også til fysioterapeut som jeg har gjort i 2 år.Det fungerer på ryggplagene i 1 dag,men så er det like ille.Jeg har tildigere hatt nyrestein 2 ganger å da fikk jeg mye Ketorax som tok de smertene,men de funker ikke på ryggplager. Familien min er like fortvilet som meg.Jeg får min kvote på 28 tabletter som skal vare i 28 dager,men da dette er helt umulig så blir det ofte tur på legevakten.Jeg har tidligere brukt både oxynorm for å ta gjennombruddsmertene+ da oxycontin etter en stund da jeg er smertelig klar over at hvis jeg ikke gjør det så kommer ryggsmertene for fullt etter en stund.Jeg er meget tollerant mot dette medikamentet nå så 50-60-70 og 80 mg har jeg prøvd uten å bli «slått ut»,men da har alle smertene forsvunnet i ca 10 timer å livet har vært helt hærlig.Full matlyst har jeg òg da.Den er selvfølgelig ikke så god når smertene er som værst.Det kan man jo tenke seg. Så jeg veit utmerket godt hva jeg snakker om her.Å når jeg er på sykehuset å enkelte turnusleger uten å ha lest journalen min spør meg: HAR DU PRØVD VOLTAREN!!!!!!!!!! Da er det nesten som jeg ber han ryke en viss plass. Det er like før jeg ringer fylkeslegen nå å spør han om hjelp/råd ang.hele situasjonen min for dette tærere jaggu mye på psyken kan jeg love deg! Når det er sagt så er legen min flink til å henvise meg hit og dit JEG vil.Jeg har brukt mye av mine 2 å i dette helvete til å bli ganske så kjent med medikamenter,hva de er,å diverse virkninger/bi-virkninger. Huff langt brev det her,men sånn er situasjonen for meg.Noen råd?

Mann, 34 år fra Sogn og Fjordane
Skulle ønske vi kunne gi deg noen gode råd. I og med at du har vært i kontakt med flere i hjelpeapparatet, kan det kanskje være en idé å opprette en ansvarsgruppe rundt deg. Dette er hovedsakelig kommunen sitt ansvar, men i og med at du er mye i kontakt med fastlegen, er dette noe han kan hjelpe til med. En ansvarsgruppe er en gruppe der du sammen med fastlege, andre du har kontakt med i hjelpeapparatet, ev. arbedisgiver, eller andre personer somer viktige for deg, samles og møtes sammen for å finne ut hvordan du kan få best mulig hjelp, utvikle en individuell plan. Slike grupper er tenkt for at slike som deg i din situasjon ikke skal være en kasteball i systemet, springe mellom ulike aktører og formidle beskjeder fra en aktør til en annen.
> Les mer om ansvarsgrupper
> Les mer om individuell plan
Du kan be om et møte med fylkeslegen og forklare situasjonen. Som pasient ahr du også pasientrettigheter, les mer her.
Lykke til!