moren min drikker..

vinflaske og -glassHei, moren min drikker en gang i blant, og når hun først drikker tåler hun ingenting. Jeg har en lillebror på 1 og må ta vare på han når hun er full, stefaren min gjør aldri noe med det. Ofte tar han henne med seg «i butikken» men jeg tror de bare drikker mer, for de kommer VELDIG treigt tilbake..Jeg vil ikke bo her mer, jeg vil flytte.. lang bort, fra alt og alle.. men jeg vil fortsette på skolen jeg går på, er det noe mulighet for at jeg kan få fiksa det?

Kvinne, 13 år fra Oslo
I denne situasjonen er det viktig at du har noen voksne å snakke med, og som kan hjelpe deg. Det kan være noen i familien, læreren din, utekontakten eller helsesøster på skolen. Du kan også kontakte barnevernstjenesten i bydelen din enten med å stikke innom der, eller du kan ringe barnevernsvakten Tlf: 22 70 55 80. Fortell dem gjerne det du har fortalt til oss.
Alarmtelefon for barn og unge
Fylke: Alle fylker
Telefon: 116 111
Webadresse: www.116111.no
Alarmsentralen for barn og unge er en gratis nødtelefon for de som er utsatt for omsorgssvikt, vold og mishandling. Voksne som er bekymret for barn og unge kan også ta kontakt. Tjenesten er åpen når det lokale barnevernet er stengt.
Du kan også ringe 800TRYGG:
Fylke: Alle fylker
Åpningstider: Kl. 1400 til 2000 alle dager
Telefon: 800TRYGG – eller 800 87944
Webadresse: www.800trygg.no
800TRYGG er et hjelpetilbud for barn og unge som har behov for å snakke om vanskelige opplevelser knyttet til voksnes rusmisbruk, eller andre forhold som har med rus å gjøre. Du kan være anonym.
TUBA står for Terapi og rådgivning for Unge som er Barn av foreldre med Alkoholproblemer. TUBA tilbyr terapi og rådgivning til unge som har vokst opp i en familie med alkoholproblemer.
De har avdelinger i Bergen og i Sandnes, og vil starte flere avdelinger i Norge i løpet av de nærmeste årene. De som jobber i TUBA er psykologer og erfarne terapeuter med god kunnskap om misbruk og avhengighet, og spesielt om hvillke konsekvenser det har å vokse opp i familier med alkoholproblemer.
Hvis du vil finne ut om TUBA kan hjelpe deg, kan du ringe eller sende e-post til terapeutene som jobber ved TUBA avdelingene. Du finner mer informasjon her.