Langvarige virkninger av hasj

cannabisHei, jeg er en gutt på 17 år som har røyket canabis i litt under ett år. Jeg har kanskje røyket totalt 20 – 30 ganger. Jeg har tidligere vært plaget av angst. Men det gikk over etter en time hos psykolog. Dette var for 6 – 7 år siden. For snart en uke siden røyka jeg hasj med noen kamerater.
Jeg ble ordentlig stein, hjertet slo super fort, og jeg ble stressa. Dagen etter følte jeg meg fortsatt ikke bra. Jeg tenkte at det kom til å gi seg utover dagen, eller neste morgen. Men det gjorde det ikke! Dette førte til at jeg ble veldig redd! Jeg føler meg litt fjern i hodet og sliter med å spise. Jeg har angst, og får plutselige «anfall». Jeg føler meg ikke som jeg pleier. Jeg bare lurer på om jeg alltid kommer til å ha det som dette? har snakket med en lege som sier det kommer til å gå over… Men jeg er veldig redd. Hva har skjedd? hvorfor ble jeg plutselig sånn? og vil jeg bli normal, i så fall når? Hilsen redd 17 åring

Mann, 17 år fra Vestfold
Bruk av hasj medfører en forhøyet risiko for angst- og depresjonsproblemer, og kan også utløse psykoser og schizofreni hos sårbare personer. Det er vanskelig å si noe om når det vil gå over for deg, fordi det er så individuellt hvordan man reagerer på ulik rus. Hvis du har  hatt angstproblematikk tidligere i livet , kan det være en større risiko for deg å røyke cannabis, med tanke på slike  bivirkninger som du nevner, enn det kanskje kan være for enkelte andre.
Grunnen til at man kan få slike ettervirkninger er fordi cannabis er et hallusinogen, selv om det også er et dempende rusmiddel. Dette betyr at det er stoffer i cannabisen som forstyrrer signalstoffer i hjernen som påvirker sansene våre. Det betyr at det man ser, hører, opplever kan bli forsterket, og man kan få vrangforestillinger av ulike slag.
Sannsynligvis vil din opplevelse grunnet rusen gå over etter et par dager. Men angsten kan kanskje være tilstede i lengre tid fordi du får angst av angsten. Dette kan være med å forlenge opplevelsen din av bivirkningene. Du kan lese mere om:
> Mouseparty
> Angst for angsten (lommelegen svarer en jente på spørsmål ift angst.)